Jaaroverzicht: dit waren mijn reizen van 2020

waar te verblijven curacao
jaaroverzicht 2020 reisblogger

Wie had aan het begin van het jaar gedacht dat 2020 zo’n bizar en onwerkelijk jaar zou worden? Ik in ieder geval niet. Het jaar was niets minder dan een ramp voor ontelbaar veel mensen, families en bedrijven. Economisch gezien werd de reisbranche door het sluiten van grenzen keihard getroffen. Ook ik, als fulltime reisblogger, had hier natuurlijk last van. Toch heb ik dit jaar voornamelijk gefocust op het positieve en ben ik natuurlijk onverminderd door gegaan met delen van tips en het ontdekken van de mooiste plekken. Het was even schakelen, maar qua reizen en opdrachten mocht ik totaal niet klagen! Net als in 2019 blik ik daarom terug naar mijn reizen van het afgelopen jaar.

Mijn reizen van 2020: een overzicht

In 2019 maakte ik dertien buitenlandse reizen en ontdekte ik vier nieuwe landen: Noorwegen, Jordanië, Ierland en Qatar. Een fantastisch en druk reisjaar. Dat was dit jaar wel even anders. Het leven werd voor velen totaal in de war geschopt en veel mensen moesten hun vakantieplannen annuleren. Ook veel van mijn trips, zowel privéreizen als persreizen, werden geannuleerd of uitgesteld naar 2021. Toch was het alsnog mogelijk om vijf trips naar het buitenland te maken én heb ik ervaren dat reizen in Nederland verrassend leuk en divers kan zijn.

Ik maakte in het verleden natuurlijk vaker tripjes in eigen land, maar deze nam ik nooit mee in het jaaroverzicht omdat de artikelen dan te lang werden. Dit keer doe ik het wel. Juist nú, omdat we geleerd hebben het ‘kleine’ meer te waarderen. Benieuwd? Dit waren mijn reizen van 2020!

#1 Oostenrijk

Het jaar begon goed met een reis naar winters Oostenrijk in januari. Op uitnodiging van de regio Salzburgerland combineerde ik city & ski in één. Zo dwaalde ik drie dagen door romantisch Salzburg (wat een bloedmooie stad!) en reed ik daarna door naar St. Johann/Alpendorf voor flink wat fun op de piste. Een verrassende manier om een Europese stedentrip nét dat beetje meer te geven!

salzburg

#2 Oostenrijk

Ook mijn tweede reis van het jaar ging naar Oostenrijk: ditmaal was de bestemming Mayrhofen, op uitnodiging van de regio Zilltertal Arena. Deze opdracht heb ik gecombineerd met een vakantie, dus dat betekende: een week wintersporten met mijn vrienden! Elke dag skiën met geweldige uitzichten, oneindig veel pizza, apfelstrudel en braadworst eten op de piste én de nodige uurtjes apres-ski: het was geweldig. Slechts één dag na thuiskomst werden alle pistes gesloten en kwam er ook een lockdown in Nederland, dus moet je nagaan hoeveel geluk we hebben gehad. Lees hier mijn artikel over Mayrhofen.

skien 2020
mayrhofen jaaroverzicht reizen

#3 Friesland

In mei zat zo ongeveer alles op slot en daarom voelde het als een verademing om een nachtje naar Friesland te gaan in een familiehuisje van vrienden. Ik was al een paar keer n Friesland geweest en vanwege het vele water en ongerepte natuur is deze provincie absoluut mijn favoriet. Ook dit keer gingen ik weer het water op, met de wind in de haren genietend van de lentezon. Het varen voelde als ultieme vrijheid in deze bizarre tijd en werd een nieuwe hobby. Al met al was het een heerlijke break die precies op het juiste moment kwam.

friesland 2020
reisoverzicht 2020

#4 Maasbommel

Mijn volgende trip kwam een maand later, in juni. Mark en ik hadden deze geweldige tiny house in Maasbommel geboekt, pal aan het water van de Gouden Ham. We bakten onze eigen pizza in de steenoven, genoten van de gigantische tuin én zagen een magische sterrenhemel vanuit de hottub. Omdat het varen in Friesland zo goed was bevallen, huurden we een bootje voor een dag op het water. Als je op zoek bent naar een heerlijke staycation, dan is dit jouw plek!

reisblog overzicht

#5 Tilburg

Nog zo’n fijne, verrassende trip in eigen land: een culinair weekend in Tilburg! Ik werd uitgenodigd om het wijn en spijs arrangement van Bed & Breakfast 013 te ervaren en dat was een feestje voor mijn smaakpapillen! Twee avonden genoot ik van de kookkunsten van gastvrouw Agnes en het uitgebreide ontbijt in de tuin was elke ochtend weer een feestje. Het zonovergoten zwembad deed mij aan het buitenland denken en dat maakte deze staycation meer dan af.

reizen nederland 2020

#6 Utrecht

Na Tilburg stond er wederom een hele toffe opdracht op de planning: namelijk het bedenken en maken van een stedentrip in mijn eigen stad Utrecht! Ik sliep in een eeuwenoude werfkelder, bezocht de nodige stadstranden, ging op zoek naar street art, genoot van de terrassen en restaurants die toen gelukkig open waren én ontdekte bekende en onbekende highlights. Utrecht is niet alleen een feestje om in te wonen, maar ook zeer de moeite waard als stedentrip. Lees hier mijn uitgebreide cityguide. Ook werd ik geïnterviewd door RTV Utrecht. Dat item is hier terug te zien!

#7 Haarlem

Begin juli bezocht ik Haarlem, waar ik uitgenodigd was door het gloednieuwe Anegang Boutique Hotel. Dit fijne plekje midden in de Gouden Straatjes was de ideale uitvalsbasis om meer van deze prachtige stad te zien. Dit was mijn allereerste bezoek aan Haarlem, dus ik keek mijn ogen uit. Wat een fantastisch centrum heeft deze stad en had ik al gezegd dat je hier ontzettend veel goede restaurants en unieke winkels kunt vinden? Mijn trip sloot ik af met een dagje strand. Lees hier alles over Haarlem in mijn uigebreide guide.

#8 San Severino Marche, Italië

Eind juni stond er een vakantie Kroatië met vrienden op de planning. Helaas sloten de grenzen twee dagen voor vertrek en moest er héél snel geschakeld worden. Na wat hectiek en stress hebben we een charmante villa in de heuvels van Le Marche gevonden, een regio in het midden van Italië. Het was top! Omdat het hier ging om een echte vakantie heb ik bijna niets uitgevoerd, los van genieten aan het zwembad, teveel pizza eten mij lief was en uitgebreid ontbijten in het zonnetje.

reisblogger jaaroverzicht

#9 Anthy-sur-Leman, Frankrijk

Vanuit Italië reden Mark en ik door naar Frankrijk, voor een extra week vakantie met een ander clubje vrienden. Gelukkig was Frankrijk open en kon deze reis gewoon doorgaan! Het vakantiehuis, pal aan de Franse zijde van het Meer van Genève, was het decor van urenlange zonsessies, borrels aan onze steiger, heerlijke diners met veel gezelligheid en af en toe een plons in het glinsterende water. Het hoogtepunt: ik heb leren wakeboarden en was meteen hooked! Dit is zeker iets wat ik in 2021 weer wil gaan oppakken.

#10 Zuidoost-Friesland

Begin september stond er een tweede bezoek aan Friesland gepland. Op uitnodiging van Zuidoost-Friesland en Appelscha ontdekte ik het andere Friesland. Geen meren, rivieren en stranden, maar eindeloze heidevelden, bossen, zandverstuivingen en bijzondere zandverstuivingen. Ik sliep bij een landelijk gelegen, luxe B&B mét jacuzzi en geweldig ontbijt. Wil je bijzondere natuur ontdekken in eigen land, dan is dit een hele toffe tip! Lees hier alles over Appelscha en omgeving.

staycation 2020
appelscha friesland

#11 Egmond aan Zee

Vanuit Zuidoost-Friesland reed ik direct door naar Egmond aan Zee, waar ik uitgenodigd was door Maris Apartments. Een exclusief appartementencomplex pal aan de duinen. Maris Apartments is een ideale plek voor in de zomer, maar stiekem is deze plek bij slecht weer nóg beter. Het appartement is namelijk zó luxueus en stijlvol ingericht, dat je er eigenlijk niet weg wilt. De openhaard, grote eettafel en moderne keuken maken dit een plek voor gezellige herfst- en winteravonden. Omdat ik het niet kon laten toch de omgeving te ondekken, fietste ik naar Alkmaar en ging ik mountainbiken in de Schoorlse Duinen.

#12 Delft

Een dag na Egmond aan Zee vertrok ik naar Delft. Net als Haarlem is dit een stad waar ik nog nooit eerder was geweest dus dat werd de hoogste tijd! De terrassen en restaurants waren toen nog steeds open. Daarom heb ik Delft voornamelijk ontdekt door van terras A naar terras B te hoppen. Achteraf maar goed ook, want niet lang daarna moest de horeca helaas weer dicht. Vanuit Delft sta je in een mum van tijd in Scheveningen, dus de laatste dag genoten we van zon, zee, strand en cocktails.

#13 Curaçao

De trip waarvan ik nooit had gedacht dat hij zou komen: Curaçao! In oktober waren zo ongeveer alle grenzen gesloten behalve die met de Antillen. Daarom kon mijn persreis Curaçao gelukkig doorgaan! Met een negatief testresultaat én een mondkapje stapte ik na negen maanden weer eens het vliegtuig in. Dat voelde bizar en bevrijdend tegelijk. Curaçao was een paradijs natuurlijk, maar dat spreekt voor zich met alle mooie plekken en paradijselijke stranden. Het was heerlijk om na zes jaar weer terug te zijn op dit eiland vol vrolijkheid.

reisblogger 2020 overzicht
reizen reisblogger 2020

#14 Amsterdam

De allerlaatste trip van het jaar was op uitnodiging van I Amsterdam en Double Tree By Hilton. Ik kom best vaak in Amsterdam maar had er nog nooit geslapen dus dat was extra leuk. De horeca was helaas gesloten, maar Double Tree By Hilton heeft gelukkig een geweldig restaurant, Skylounge, waar we met uitzicht over de stad hebben genoten van uitgebreide ontbijtjes en diners met weids uitzicht over de stad. Ik ging op zoek naar onbekende plekken in Amsterdam, en gelukkig zijn die zeker nog te vinden!

jaaroverzicht reizen
2020 jaaroverzicht reizen

Vooruitblik op 2021

Normaal gesproken blik ik in dit jaaroverzicht ook altijd vooruit op het komende jaar. Dat ga ik dit keer niet doen. Helaas is de hele situatie nog erg onzeker en kan ik alleen maar hopen dat de reiswereld er dit jaar een stuk beter uit gaat zien. Ik heb mijn eerste twee reizen van 2021 al moeten annuleren, dus eerlijk gezegd ben ik ook een beetje voorzichtig met het maken van nieuwe plannen. En dat is oké. Los van de reis naar Kroatië, die eigenlijk dit jaar zou plaatsvinden maar verplaatst is naar juni 2021, is mijn hele agenda nog helemaal open.

Wat ik wél weet is dat ik, zodra het weer mag, het reizen anders zal aanpakken dan in 2019. In dat jaar maakte veel korte trips (slechts één reis langer dan een week) en dat moest anders. De vele korte trips volgden elkaar in rap tempo op, waardoor ik soms niet eens tijd had om mijn koffer uit te pakken omdat er alweer een volgende trip voor de deur stond. Dat hakte erin. Ik beloofde mezelf meer tijd vrij te maken voor langere reizen. Ook wilde ik me focussen op reizen die écht op mijn bucketlist staan. De afgelopen tijd is dit gevoel alleen maar versterkt. Als ik dan toch een voorspelling mag doen, is dat ik zeer snel weer eens een lange trip zal maken, bijvoorbeeld van 6 weken of langer. Want bij dat soort reizen ligt toch écht mijn hart.

Hoewel alles nog onzeker is, beloof ik wederom voor jullie op zoek te gaan voor de beste tips! Houd daarom ook in 2021 mijn socials en blog goed in de gaten. Bedankt dat jullie ook dit gekke jaar weer massaal met mij meereisden. Hopelijk doen jullie dit ook gewoon weer in 2021.

Welke reizen maakte jij in 2020? Moest je veel annuleren? En durf je al plannen te maken voor 2021? Reageer!

Lisette | Oprichter Travellust.nl

Hi! Mijn naam is Lisette en op Travellust.nl deel ik mijn drie grootste passies: reizen, schrijven en fotografie! Waar ik warm van word? Eindeloze road trips, vreemde culturen, ongerepte natuur, backpacken, duizelingwekkende steden en hidden gems. Reis mee voor een flinke dosis reisinspiratie!

Blog Comments

Wij zijn alleen 2 weken naar sicilië geweest in okt. In de tijd dat alles kort na elkaar weer gesloten werd.
Onze reizen naar de Malediven en New York zijn geannuleerd.
In maart staat een maand Japan op de planning, met de Sakura, maar die gaat ook 99% zekerheid niet door. We zouden dan in november naar Myanmar gaan maar dan pakken we die maand om van de herfstkleuren te gaan genieten in Japan. In sept staat een nieuwe poging New York gepland.

Wat een heerlijke plannen Astrid! Hopelijk kun je al die reizen dit jaar gewoon door laten gaan!

Wij hadden een maand Colombia geboekt (15 september tot 14 oktober), uiteraard werd alles geannuleerd. Touroperator verzette data naar dit jaar zelfde periode. Er is ook 4-daags bezoek aan Cano Cristales gepland en dit natuurfenomeen is op zijn mooist eind september. We cross our fingers. Ook verblijf in Champagne en Bourgogne dat voorzien was eind oktober werd geannuleerd.

In Jan.2020 ben ik in Portugal geweest, een prachtige stad. Begin met vertrok ik naar Belize op bezoek bij een vriend( reizen kon nog gewoon) Terugkomen was een probleem want overal werd de lockdown ingevoerd. Via Mexico en Amerika ben ik terug gekomen. In mei een lang weekend naar Friesland/ Hemrik en Drachten en Leeuwarden bezocht. Mooie wandelingen in de natuur gemaakt. In juli een weekend naar R’am en nog een weekend naar Emmen geweest. In okt. Een weekend naar Breda, een mooie stad en begin dec nog 5 dagen naar Zeeland geweest. Kortom in 2020 van alles ondernomen. Hopelijk kan ik in 2021 naar Georgië.