TRAVEL DIARY: Benidorm (deel 2)

Achterland Benidorm

Achterland BenidormOnlangs bezocht ik de Spaanse badplaats Benidorm. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit had gedacht deze bestemming ooit te bezoeken. Maar toen ik uitgenodigd werd om mee te gaan met een persreis en het verrassende programma zag, werd iets in mij héél erg nieuwsgierig. Eerder deelde ik al deel 1 van mijn Benidorm Travel Diary. Bij deze deel 2!

Dag 3

Vandaag staat in het teken van wateractiviteiten en we beginnen gelijk goed: jetskiën! Aangezien ik dit al een aantal keer gedaan heb weet ik bij voorhand al dat dit heel erg gaaf gaat worden.  Samen met Natasja bestijg ik één van de vijf jetksi’s die voor de persgroep klaarstaan en scheuren we vanaf Levante Beach langs Sierra Helada, het natuurpark dat we een dag eerder per segway ontdekt hebben. Vanaf het water ziet het park er weer compleet anders uit. Tientallen vogels vergezellen ons en er stort zelfs een waterval naar beneden. Wow! De zee is vrij woest dus we klappen een paar keer keihard op een golf met een zoute douche als gevolg. Als we nog niet goed wakker waren, zijn we dat nu wel. Adrenaline gegarandeerd!

Jetski Benidorm

Na deze geslaagde tocht per jetski gaan we snorkelen met een twist: namelijk met een seascooter van Yellow Submarine. Deze seascooter moet je met gestrekte armen voor je uit houden waardoor je automatisch door het water heen getrokken wordt. Dit kan aan de oppervlakte, maar je kunt ook naar beneden duiken. Eenmaal in ons gele t-shirt gehesen gaan we met goede moed het water in, maar daar blijkt na een paar minuten al dat het water te wild is. Op het moment dat we weer richting de kant zwemmen wordt er een rode vlag gehesen. Iedereen moet uit het water. Jammer, maar morgen gaan we het nog een keer proberen.

Seascooter Benidorm

De schaduw van het terras van Gastrobar dient als perfecte plek om onze magen te vullen en de zon te ontvluchten. Gastrobar blijkt een pareltje, verscholen in een zijstraat van de drukke boulevard. Ook hier – het wordt saai – zijn de Spaanse gerechten stuk voor stuk weer heerlijk. Ik eet een geitenkaas-bacon salade zoals ik hem nog nooit gegeten heb.

Gastrobar, Benidorm

Na de lunch worden we opgehaald voor een bezoek aan dierenpark Mundomar. Na een rondleiding van de eigenaresse langs onder andere flamingo’s, pinguïns en zeehonden mogen we doen wat velen van ons hoog op de bucketlist hebben staan: zwemmen met dolfijnen. Als kleine kinderen staren we gebiologeerd naar deze prachtige dieren en we pakken één voor één ook nog een nat kusje mee. In het naastgelegen waterpark Aqualandia worden we verwacht glijbaan Vertigo te testen. Hier moet je in een ‘capsule’ gaan staan en zodra je er klaar voor bent verdwijnt het luik onder je voeten en stort je naar beneden. De Vertigo schijnt de hoogste capsuleglijbaan van de wereld te zijn. Uiteindelijk haakt het merendeel van onze groep af, op twee helden na. Je raad het al, ik was niet één van die twee.

Mundomar en Aqualandia, Benidorm

fotobijdrage: Natasja (WatZijZegt.com)

’s Avonds gaan we naar Benidorm Palace voor een dinershow. Een avond vol vermaak terwijl we een vijf-gangendiner voorgeschoteld krijgen. In het begin ben ik wat huiverig, want de band speelt niet al te hippe muziek en het eten is niet spectaculair, maar zodra er een groep flamencodansers het podium betreed en een optreden weggeeft waar de passie vanuit druipt, is het ijs wat mij betreft gebroken. Er volgen daarna nog meer talentvolle en zeer vermakelijke acts: comedy, acrobatiek, illusionisme, dans (waarbij het nodige naakt niet vermeden wordt) en een lasershow. Na de show duik ik meteen mijn bed in, maar een paar van ons maken tot vijf uur ’s nachts de kroegjes en clubs van Benidorm onveilig.

Benidorm Palace

Dag 4

Vanavond vliegen we alweer naar huis, maar dit betekent niet dat we deze reisdag onbenut laten. Integendeel!

Eerst staat een jeepsafari van Marco Polo op de planning, de organisatie waarmee we op dag twee een fietstour gedaan hebben. Chauffeur Dennis, een Nederlander die al jaren in de omgeving van Benidorm woont, brengt ons van de hoogbouw van het levendige Benidorm via de authentieke witte huisjes van de naastgelegen, rustigere kustplaatsen El Albir en Altea. in Altea stoppen we voor een koffieshot, waar sommigen van ons hard aan toe zijn na dansjes, drankjes en twee (!) uur nachtrust. Ik verorber een smakelijke ijskoffie en even later zitten we weer met zijn allen in de jeep richting de natuur van het Callosa d’en Sarria gebergte. Bijzonder om te merken dat je je vanuit Benidorm binnen no time in een prachtige, ruige natuur kunt bevinden. Terwijl de wind door mijn haren blaast schieten de mooiste vergezichten aan me voorbij. Om de hitte van de Zuid-Europese zon van ons af te spoelen springen we afsluitend in de watervallen van Algar, waar chauffeur Dennis laat zien dat hij dit vaker heeft gedaan.

Jeepsafari Benidormfotobijdrage: Eva (Evahopstaken.wordpress.com)

Na de jeepsafari lunchen we bij restaurant Ulia, een mooi restaurant met een perfect uitzicht op het Poniente strand. We beginnen met wat verschillende soorten tapas en daarna wordt paella geserveerd, iets wat ik nog nooit eerder gegeten had. Na de lunch is het tijd voor poging twee wat betreft het snorkelen met de seascooter. Dit keer geen rode maar een groene vlag. Binnen de kortste keren snorkel ik tussen een school nieuwsgierige vissen.

Restaurant Ulia, Benidorm

Helaas is het tijd om het zout van me af te spoelen en Benidorm te verlaten: onze vlucht wacht. Na dit flitsbezoek vol hoogtepunten moet ik zeggen dat ik dolenthousiast ben over deze Spaanse zonbestemming. Benidorm verdient meer dan spot en  vooroordelen. Benidorm heeft me verbaasd, verrast en zelfs een beetje verliefd gemaakt. Ik hoop dat jullie nieuwsgierig genoeg zijn om dit ook eens te gaan ervaren.

Deze reis maakte ik op uitnodiging van Visit Benidorm en Tix.nl.

Lisette | Oprichter Travellust.nl

Hi! Mijn naam is Lisette en op Travellust.nl deel ik mijn drie grootste passies: reizen, schrijven en fotografie! Waar ik warm van word? Eindeloze road trips, vreemde culturen, ongerepte natuur, backpacken, duizelingwekkende steden en hidden gems. Reis mee voor een flinke dosis reisinspiratie!

Blog Comments

Leuk Lisette! Ik wist van de reis. Het ziet eruit als een gezellig clubje mensen.
Zelf ken ik Benidorm alleen uit de tijd dat ik in mijn studententijd in Nijmegen 2x als bijbaantje als hostess op een bus naar Benidorm werkte. Zo’n 24 uur in de bus, dan een paar uur vrije tijd (bedoeld om uit te rusten, maar dan ging ik dus Benidorm ontdekken) en dan weer 24 uur terug (iedereen in de bus van drankjes en cup a soup voorzien). Zwaar vermoeiend, maar zo was ik wel weer mooi even ergens anders.
Ook reisde ik in 1994 (verrek, dat is 20 jaar gelden, zei het oude wijf, ha ha) na 2 weken vrijwilligerswerk te hebben gedaan in de bergen bij Castellón met de lokale trein via Valencia naar Alicante en verder naar Andalusië. Toen al zag ik vanuit de trein hoe mooi ‘het achterland’ van Benidorm is! Zo ruig en anders dan anders. Dag 4 van jullie trip lijkt me dan ook het gaafst! En het lekkere eten en wijn proeven natuurlijk!

De mensen die in de bus zaten bleven dus niet maar een paar uur hoor, die gingen minstens een week, velen zelfs een paar weken tot een paar maanden. Ik nam dan weer een andere groep mee terug. Veel repeaters trouwens, en overwinteraars. Daar staat Benidorm natuurlijk om bekend, maar ik geloof zeker dat het ook een hele andere kant heeft.

Haha, wat een leuk verhaal! Het was je dus ook al opgevallen dat het achterland prachtig is. Niet te missen ook natuurlijk, het is zo mooi! Die treinreis lijkt me ook wel wat. Benidorm is momenteel de enige plek van het Spaanse vaste land dat ik bezocht heb, dus ik heb nog wat in te halen.

Echt waar? Zeker nog vaak naar Spanje gaan dan! Het is zo mooi!

Even een andere vraag: hoe krijg ik een foto bij mijn comments?

Oei dat is voor mij ook een hele klus geweest wat ik uit mijn geheugen gewist heb, maar volgens mij moet je je aanmelden op de website van Gravatar

Leuk om te lezen, je schrijft ook erg leuk! Misschien moet ik Benidorm toch nog maar eens een kans geven! Waren er afgelopen winter even, want we wilden het, na alle verhalen, toch eens met eigen ogen zien ;)

Bedankt voor het compliment! Geef het zeker een kans! Hoe heb je Benidorm afgelopen winter ervaren?

Ziet er leuk uit Lisette! Leuk reisje en had dat trouewns ook niet zo snel achter Benidorm gezocht, gaaf dat je er heen mocht!

Nee ik had dat er ook totaal niet achter gezocht, maar de wereld zit vol verrassingen! Je moet er echt een keertje heen!

Mooie foto’s! Vooral die van de shirtjes bij Yellow Submarine is erg grappig. Gr. Eva

bedankt!

Wat tof, onverwacht leuk! Ik had er een beetje een beeld van een bejaardenoord bij maar dat valt alles mee zo te zien.

Valt zeker mee! Het beeld van ‘bejaardenoord’ is echt te eenzijdig. Er is genoeg te doen voor elke doelgroep!

Leuk zeg! Benidorm staat niet echt bovenaan mijn lijstje, maar het ziet er toch erg leuk uit. Vooral die jeepsafari en het snorkelen. Tof dat je deze reis mocht maken!

Het was ook écht heel leuk! Als je in de buurt bent moet je het zeker een kans geven!

OMG die glijbaan!! Dat is echt heel erg eng. Dat had ik ook niet aangedurfd, haha.
Mocht je ook kunstjes doen met de dolfijnen? Dat je de lucht in werd gegooid en zo?
Ik heb het in de Dominicaanse republiek gedaan en dat was zo ontzettend gaaf. Hele bijzondere ervaring.

Nee helaas konden we geen kunstjes doen met de dolfijnen, maar het was sowieso een hele gave ervaring!

Toen ik 25 jaar geleden voor de eerste keer met mijn vriendje, inmiddels mijn man, naar Benidorm “moest” had ik allerlei vooroordelen, zo erg dat ik eigenlijk niet wilde. Mijn man zei dat ik het eerst moest ervaren, als ik het echt niet fijn vond zouden we gelijk weer weg gaan. Je kan denk ik wel raden dat dit niet is gebeurd en we zijn de afgelopen 25 jaar elk jaar weer “naar huis gegaan” eerst samen en later met onze kids. Begonnen op een camping daarna hotels in het centrum, appartementen in la cala toen de kinderen kwamen en nu in het achterland een mooi appartement. Slechts twee keer door omstandigheden overgeslagen en dan hebben we gewoon heimwee. Ook onze kinderen zijn aangestoken, elk jaar willen ze hier weer naar toe. Je hebt Benidorm heel mooi neergezet, voor elk wat wils, voor elke leeftijd en elke fase van je leven.

Leuke posts, ik heb nu nog meer zin ernaar toe te gaan!