TRAVEL DIARY: De Perhentian Islands, Maleisië

• Home
  • Azië
  • TRAVEL DIARY: De Perhentian Islands, Maleisië

Perhentian IslandsEigenlijk best bijzonder. Van november tot maart is de kans groot dat er, vanwege ruige weersomstandigheden, niet eens een mogelijkheid is om deze eilanden te bezoeken. Gelukkig is het juni, volop zomer en zitten we in een speedboot onderweg naar de Perhentian Islands, twee Maleisische paradijsjes gelegen in de Zuid Chinese Zee.

De Perhentian Islands: Bounty in Maleisië

Na ruim 5 maanden met een budget van zo’n 18 euro per persoon per dag rondgereisd te hebben door Zuidoost-Azië, hebben we wel een ‘vakantie’ verdiend. Na vijftig minuten actie op het wilde water zien we de groene palmbomen en het witte zand steeds dichter bij komen.  We staren naar het paradijs dat de aankomende week ons thuis mag zijn. Even later lopen we met opgerolde broekspijpen door het water, richting het fijne, witte zand dat we nog 12 lange dagen tussen onze tenen mogen voelen.

We zijn aangekomen op Perhentian Kecil, het kleine eiland van de twee. Het eiland is gemakkelijk te omschrijven: er is enkel jungle, met daaromheen strand. Op en rond het strand wat simpele, maar kleurrijke bebouwing. Het is een backpackerseiland, maar gelukkig geen party-eiland. ’s Avonds is er wat levendigheid op het strand maar dit is redelijk rustig en laid-back van aard.

Coral Bay (Perhentian Kecil)

Perhentian Kecil

Zo simpel als de omschrijving van het eiland zelf, zo moeilijk is het omschrijven van de sfeer en uitstraling van dit plekje. Het is een sfeer die je alleen maar kunt voelen. Het perfecte eiland-gevoel. De tijd staat stil. Geen gedoe, geen haast. Alleen maar tevreden, relaxte gezichten.

De vele duikschooltjes verklappen dat de onderwaterwereld meer dan adembenemend is. Voor een paar centen zijn snorkelsetjes te huur: we zwemmen met sting rays, schildpadden en zelfs een rifhaai.

Er zijn geen wegen op Kecil. Afgezien van het ene wandelpad dat rondom het eiland ligt, zijn de wegen hier van water. We volgen het wandelpad die je door de jungle langs vele rustige strandjes leidt. Eén daarvan trekt onze aandacht: Mira Beach: een perfect strandje met slecht één simpel resort, bestaande uit wat hutjes. We genieten van de zon en de rust, lopen na een paar uur terug en besluiten morgen terug te komen.
De enige levendigheid die we op het wandelpad tegenkomen zijn een stuk of tien varanen. Hun aanwezigheid laat ons keer op keer schrikken, maar we merken al snel dat de beesten banger zijn voor ons dan wij voor hen.

Mira Beach (Perhentian Kecil)

Zonsondergang (Perhentian Kecil)

Na 5 dagen willen het andere eiland ontdekken. Perhentian Besar is de rustigere, luxe, grote zus van Kecil. Vooral ontdekt door resorttoeristen, gezinnen en stellen. Verder is het eiland precies hetzelfde: Jungle – wandelpaden – bountystrand. We vinden het goedkoopste resort, Mama’s Chalets, en huren een simpel maar voor ons doen luxe hutje van 10,- euro per nacht.

Ook hier spenderen we onze tijd door te genieten van het strand, de palmen, de rust. Net als op Kecil ontdekken we dagelijks welke stranden er via het wandelpad te vinden zijn. In de avond is het hier zó rustig, dat we zelden na tienen op bed liggen.

Tijd om te gaan. We zijn niet alleen treurig omdat we deze twee parels moeten verlaten, maar ook omdat dit het laatste honk was van de reis van ons leven. Met een knoop in de maag maken we ons op voor een 44 uur durende reis naar de eindstreep, Bangkok, waar we afscheid moeten nemen van iets dat zes maanden lang in onze ziel zat: Zuidoost-Azië. Ooit… zien je ons terug.

Turtle Beach (Perhentian Besar)

Flora Bay (Perhentian Besar)

Ben jij al eens op de Perhentian Islands geweest?

Lisette | Oprichter Travellust.nl

Hi! Mijn naam is Lisette en op Travellust.nl deel ik mijn drie grootste passies: reizen, schrijven en fotografie! Waar ik warm van word? Eindeloze road trips, vreemde culturen, ongerepte natuur, backpacken, duizelingwekkende steden en hidden gems. Reis mee voor een flinke dosis reisinspiratie!

Blog Comments

Ik ben ook fan van de Perhentians :-)! Het is al weer bijna 4 jaar geleden dat ik daar ben geweest, maar er is nog geen eiland-bestemming geweest die dat heeft kunnen overtreffen :-)!

Jaa helemaal met je eens! Tot nu toe ook bij mij met stip op nummer 1!

Leuk! Ik was er ook! Lang geleden al hoor. Mooi!

Ok, deze staan bij deze op mijn bucketlist! Ziet er heel fijn uit!
Mooie afsluiter ook van jullie reis door Zuidoost-Azië.

Ik heb het teruggezocht; ik was er begin april 2000. Vanaf 9 april (ik had het er in de Lonely Planet bijgezet). Wat fijn dat het nog steeds zo’n heerlijke plek is!

Dat is al een tijd geleden zeg! Ik hoop dat het zo blijft als dat ik het achter heb gelaten in 2011. Maar ik ben bang dat ook hier het toerisme de overhand gaat nemen…

Op dit moment ben ik ook in Maleisië! Heb je reisblog gelezen en veel gehad aan je tips, zo leuk!! We willen naar de Perhentians maar op internet staat dat alles al volgeboekt is. Nu hebben we wel 2 overnachtingen kunnen krijgen voor Besar, maar ik wil ook nog heel graag naar Kecil. Zijn daar nog meer hotels/hostels/guesthouses behalve degene die op internet staan? Of is vol ook echt vol en hoef ik er niet heen om het te proberen?

Liefs Kim

wij zijn er geweest afgelopen zomer! Zo mooi :) Wij vonden Kecil niet zo leuk, beetje vol gebouwd en niet super mooie stranden, Besar was echter super leuk! Ik zou best nog eens terug willen, vooral omdat ik dus alle foto’s van turtle beach kwijt ben en dat juist zo immens mooi was…